人に物を頼むときは人より考えてから。


タイトルを改めて実感した日でした。自分の会社の上から5本の指に入る偉さの方と今後の体制について話をする機会がありました。私の負荷が異様に高いので、それを下げるためにどういう施策を打ちましょうかという会議でした。私の部長が主導して話を進めたのですが、同じ事を言っているばかりで、お偉いさんも何が問題で何をすれば良いかがはっきりしない様子。私見ですが、これは私の部長が何のプランもなく、漠然とどうしましょうかということで会議に臨んだ結果、引き起こされてしまったのだと思う。
お偉いさんは何度も「2つぐらいのロジックの通ったプランをください。それで部下を納得させます」ということをおっしゃってくださいました。ただ、こちらにプランがないので、話は収束するわけでもなく、結論はプランを考えた次回に持ち込むことに。私は部長がもっと具体案を持っているものだと思っていたし、考えが浅かった自分も反省した。
そこでその会議が終わった後、部長と二人で今後のプランについて考えた。この話し合いが長引くのも、それこそ本末転倒なので、今までの経験を生かして、私が、以下のことを、以下の順序で、主導して話し合いを進めました。

  1. 問題点を全て洗い出す(要因が異なるごと 相手の問題と自分の問題等)
  2. その問題の原因は何なのか
  3. それぞれの原因に対してどういう施策ができるか(できるできないは別にして)
  4. それぞれの施策における実現可能性と有効度の検証によって行う施策の選択
  5. 施策の開始日時、方法の設定

一見シンプルなのですが、これをきちんと体系立てて議論を進めていくということを出来ている人は、部長を含めてなかなかいないと思います。当たり前のことですが、当たり前にできていないというのが私の周りの印象です。私も今まで学んだ方法がこういったタイミングで生かされるとは思いませんでした。
これってマネージメントの仕事をやってね?と自分で思うのでした…。それにしても上の人と話すといい刺激になることが大きな収穫でもありました。考えているレイヤーがいくつも上でした(当たり前だけど)
I experienced this title again today. I had the chance to talk about the next system with the high-level manager in my company. My load is so high that we had the meeting to plan to make it go down. My manager took the initiative and proceeded our meeting. But, he just repeated the same thing. So, the high-level manager couldn't understand what the problem is and what we should do. In my opinion, this was caused by my manager's facing the meeting without any plan.
The high-level manager said to us, " please give me about two logical plan. I will convince my assistants". But we couldn't make a decision because we had no plan. The conclusion will be decided the next time. I had thought that my manager has more concrete plan. And I regret my thought was shallow.
Then, we discussed our next plan. I didn't like to take a long time for discussing. It would mean nothing. By using my ever experience, I proceeded our discussing like below the thing.

  1. We showed all the problems. (Each factors. For example, an internal problem and an external problem)
  2. We thought about the causes of each problems.
  3. We thought what plan would resolve the causes. (Except we can do or we cannot do)
  4. We chose the plan by verifying that possibility and effectiveness.
  5. We decided the schedule and the ways to resolve our problems.

They are just simple. But there is a few persons who proceed his/her discussion by using these method exactly. And my manager was so. Although it is natural to do that, most of workers could not do the natural thing. I have had no chance to use my learned method.
This work is the management work, isn't it? Even so, discussing with the high-level manager made me be motivated highly. His thought was far from our thought in a good meaning.